صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۵.۱۰.۹۵

(۴۸)



"تامین بهداشت و سلامت کارگران"

شمول بیمه های اجتماعی بر همه کارگران یکی دیگر از هدف های عمده کشور محسوب می‌شد. ایران در این زمینه، نیم قرن از کشورهای دیگر عقب بود و من می‌بایست که این تاخیر را سریعا جبران کنم.

اصل شانزدهم انقلاب به خدمات پزشکی و درمانی زنان باردار و نوزادان اختصاص یافت که مجموعا هر سال حدود صدها هزار تن از مزایای این اصل بهرهمند می‌شدند. اعلام و تصویب و اجرای این اصل،  گامی‌ دیگر در راه تحقق طب ملی و تامین موجبات و وسائل درمان برای همگان بود. به همراه اعلام این اصل، اجرای برنامه وسیعی در زمینه پیشگیری بیماری های ساری و انجام تلقیحات ضروری و بهسازی و پاکسازی محیط زیست آغاز گردید.

 تصمیم بر آن بود که برای هر یک از شهروندان، دفترچه درمانی خاص تهیه گردد که در آن همه سوابق و  اطلاعات مربوط به سلامت وی مندرج باشد و به این ترتیب کار تلقیح و دریابی بیماری ها و درمان آنها تسهیل گردد.

من همواره، کوشش برای تامین بهداشت عمومی‌ و گسترش خدمات درمانی را از هدف های مقدم و اصلی دولت ها تلقی می‌کردم. گر چه خوانندگان ایرانی این سطور غالبا با اسامی‌ و مشخصات سازمانهائی که ذکر می‌کنم آشنا هستند، معذالک یادآوری نام آنها را به منظور تجلیل از خدماتشان ضروری می‌دانم:



نخست شیر و خورشید سرخ ایران که  قدیمی‌ترین سازمان خدمات درمانی و بهداشتی و امداد کشور ما محسوب می‌شود. دیگر سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی، و بنگاه حمایت مادران و نوزادان و بنیاد پهلوی. هر سه  این سازمانها در زمینه درمان، مبارزه با بیماری های همه گیر، گسترش خدمات بهداشتی، تامین سلامت گروههای مختلف و اجتماعی، خدمات امدادی، بهسازی و نوسازی محیط زیست، خدمات وسیع و متنوعی را بعهده داشتند.

موسسات دیگری که هریک به نوبه خود در کار بهداشت و درمان فعالیت داشته و به اجرای برنامه های دولت کمک یا آنها را تکمیل می‌کردند، به قرار زیر هستند: جمعیت آموزشی و بهزیستی فرح پهلوی، بنیاد  ملکه پهلوی، سازمان ملی حمایت از نابینایان و ناشنوایان، انجمن ملی حمایت کودکان، انجمن ملی مبارزه با جذام، انجمن ملی مبارزه با سرطان، سازمان ملی خون و ... .