صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۵.۱۰.۹۵

(۴۹)



"کوشش های اجتماعی و انسانی شهبانو"

 بسیاری از سازمانهايی که به آنها اشاره کردم، تحت ریاست عالیه شهبانو خدمت می‌کردند که با قلبی رئوف و کوششی بسیار به  آنها می‌پرداخت. کافی است تنها به یک مورد اشاره کنیم:

امروزه درمان جذام، کاری عادی است اما تجدید زندگی فعال جذامیان شفا یافته و بازگشت آنان به اجتماع، با مقاومت افراد و پیش‌داوریهای مختلف روبرو می‌شود. برای پیروزی بر این مشکل شهبانو راه حل های خاصی ارائه دادند: برای جذامیان شفا یافته دهکده خاصی با برخورداری از همه تأسیسات اجتماعی و فرهنگی و رفاهی ساخته شد که در آن استقرار یافتند.

 جذابیت این دهکده آنچنان بود که روستائیان بسیار بدان روی آوردند و با بیماران فعلی یکجا به فعالیت پرداختند و کار ادغام ، خود به خود جامه عمل پوشید. روزی که شهبانو برای بازدید به این دهکده رفتند، با استقبالی پرشور و هیجان مواجه گردیدند.

تلاش مداوم شهبانو برای ارتقا و پیشرفت زنان ایرانی با موانع و مشکلاتی ناشی از سنتهای قدیم و باورهای اجتماعی روبرو می‌شد که لازم آمد به تدریج در رفع آنها اقدام شود. اندک اندک در مناطق مختلف کشور کلاسهای مختلط بوجود آمد، زنان پذیرفتند که پزشکان مرد به معاینه و مداوای آن آن بپردازند، رفت و آمد پرستاران زن موتور سوار که برای انجام خدمات درمانی به روستاها می‌رفتند امری عادی شد. همه اینها انقلابی بزرگ در زندگی روستاها و شهرهای ایران بود.

 شهبانو ریاست عالیه انجمن ملی حمایت کودکان را بعهده داشتند. این انجمن با همکاری کارشناسان سازمان های بین المللی که بدانها وابسته بود، به اصلاح و تکمیل قوانین مربوط به کودکان توجه خاص مبذول داشت و همچنین بیمارستانها، درمانگاههای تخصصی، شیرخوارگاهها، اردوهای تابستانی برای کودکان در سرتاسر کشور تأسیس نمود.

 هدف همه سازمان های اجتماعی و درمانی که بریاست عالیه شهبانو فعالیت می‌کردند، تکمیل و تسهیل کار  دستگاه های دولتی با استفاده از خدمات داوطلبانه و کمکهای بخش خصوصی بود و در این زمینه توفیق بسیار به دست آوردند.

مناسب است اشاره ای هم به بیمارستان قلب ملکه پهلوی بکنیم که به همت مادرم بنیان یافت و از مجهزترین و بهترین بیمارستان های تخصصی در جهان به شمار میرفت. این موسسه که همه پزشکان آن ایرانی بودند، علاوه بر خدمات درمانی، وظیفه مهمی‌ در آموزش تخصصی بیماریهای قلب و عروق بعهده داشت.