صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۵.۱۰.۹۵

(۴۲)



"تاثیر انقلاب سفید بر زندگی روستاها"

فراموش نکنیم که علاوه بر اصلاحات ارضی که مستقیما و بدون واسطه زندگی روستایی ایران را دگرگون کرد، همه اصول دیگر انقلاب نیز بر آن تاثیر مثبت و مطلوب نهادند: اصل سوم تامین اعتبارات لازم برای اجرای اصلاحات ارضی را میسر ساخت، باین معنی که پنجاه و پنج واحد صنعتی به شرکت های سهامی‌ تبدیل شدند که ارزش سهام آنها به ۷.۷ میلیارد ریال بالغ میگردید.

سرمایه این شرکت ها به ۱۵۴،۰۰۰ سهام ۵۰،۰۰۰  ریالی منقسم گردید که به وسیله بانک اعتبارات و توسعه کشاورزی ایران به معرض فروش گذاشته شد و از آن محل امکان تادیه غرامات مالکین اراضی مزروعی، فراهم گشت. این تدبیر نه تنها گردش سرمایه ها و توسعه فعالیت صنعتی را موجب گشت، بلکه قشریون قابل ملاحظه ای از افراد جامعه به صورت شریک و سهامدار شرکت های بزرگ صنعتی کشور درآمدند و مستقیما در بسط و توسعه ملی و ثمرات رونق اقتصادی سهیم گردیدند.

بدیهی است بعضی از بخش های اساسی اقتصاد کشور مانند خطوط آهن، صنایع اسلحه سازی، استخراج معادن زغال سنگ، تولید برق، صنعت نفت، استخراج و بهره برداری از معادن مس، همچنان در مالکیت و اداره دولت، که نماینده مصالح عمومی‌بود، باقی ماند.

 حال آنکه کارخانه های دولتی در بخش های صنایع غذایی، ریسندگی و بافندگی، مصالح ساختمانی و ..... به بخش خصوصی منتقل گردید. در دوران پانزده سال مورد اشاره دولت به نوسازی و تجهیز همه صنایع تحت مالکیت خود پرداخت و تا صنعت و یا واحدی به حد کارآرائی مکفی نرسید،  نسبت به فروش آن اقدام نشد. کار تجدید بنای صنایع کشور به سازمانی خاص به نام گسترش و نوسازی صنایع واگذار شده بود که با برنامهای منظم به این مهم می‌پرداخت.