صفحات

جستجو در مندرجات کتاب

۶.۱۰.۹۵

(۸۴)



"فصل چهارم"

"حقایق درباره سازمان اطلاعات و امنیت کشور"

بموازات آغاز عملیات تروریستی، سازمان اطلاعات و امنیت کشور آماج حملات بینالمللی قرار گرفت. آیا اگر تروریستها ایران را به خاک و خون نمی‌کشیدند ساواک مجبور به مداخله و شدت عمل می‌شد و مورد حمله قرار می‌گرفت؟

تهمت های زیادی به ساواک وارد شده است، از جمله گفتند میلیونها نفر از ایرانیان برای آن سازمان کار می‌کردند. اگر چنین است، باید پرسید این میلیونها نفر کارمند ساواک که قاعدتا میبایست وفادار باشند هنگامیکه حکومت در معرض مخاطره قرار گرفت کجا بودند؟ حقیقت این است که تعداد کارمندان ساواک در آغاز سال ۱۹۷۸ سه هزار و دویست تن بود و در پایان سال از چهار هزار نفر تجاوز نمی‌کرد.

سازمانهای مشابه ساواک در همه کشورهای جهان وجود دارند که وظیف آنها حفظ و پاسداری امنیت داخلی و خارجی هر کشور است. بعنوان مثال باید به "کا – جی – بی" در اتحاد جماهیر شوروی و "سیا" در ایالات متحده امریکا، "اینتلیجنس سرویس" در بریتانیای کبیر و "اس – دی – ای – سی – ای" در فرانسه اشاره کرد.

چه دلیل داشت که ما ایرانیها فعالیت تروریستها را در سرزمین خود بپذیریم ولی ایتالیائیها مجاز باشند با بریگاد سرخ یا آلمانها با گروه معروف "بادر" مبارزه کنند. چرا کسی تعجب نکرد وقتیکه در یک روز و در آن واحد شش زندانی در آلمان با شلیک گلوله خودکشی کردند و هیچکس نپرسید چگونه آنها اسلحه به دست آورده بودند؟

"مبارزه با خرابکاری کمونیستها"

ساواک پس از ماجرای مصدق، بمنظور مبارزه با عملیات براندازی کمونیستها در ایران تشکیل شد. من نمیخواستم نسبت به رویه دول غربی در برابر کمونیستها، اظهار نظر و قضاوت کنم ولی فراموش نکنیم که ایران دارای یک مرز مشترک طولانی با اتحاد جماهیر شوروی است. گرچه ما موفق شدیم با این کشور روابط مودت آمیز حسن همجواری و همکاری اقتصادی بر قرار کنیم، با این وجود باید بگویم که پس از جنگ جهانی دوم، مناسبات ما خالی از اشکال و نشیب و فراز نبود. زیرا در سال‌های جنگ و تا ۱۳۲۵ قسمتی از خاک ایران در اشغال نیروهای شوروی بود و سپس در آخرین ماههای حکومت مصدق حزب توده چنان قدرت یافته بود که امید داشت ایران را تحت تسلط خود درآورد. پس ما ناچار شدیم، نه بخاطر دفاع از رژیم، بلکه بخاطر حفظ تمامیت ملی، این حزب را غیر قانونی و ممنوع اعلام کنیم.

ایجاد ساواک، به منظور مبارزه با فعالیتهای براندازی خارجی و داخلی علیه استقلال و تمامیت ارضی ایران بود. مسئولیت بنیان گذاری ساواک در سال ۱۳۳۲ به سپهبد تیمور بختیار تفویض شد. وی در این کار از سیا کمک خواست. تعداد زیادی از کارمندان ساواک برای طی دوره های آموزشی به امریکا رفتند و در اداره مرکزی "سیا"  به کارآموزی پرداختند. همچنین دوره های کارآموزی و باز آموزی انفرادی و دستهجمعی، برای کارمندان سازمان اطلاعات و امنیت کشور در غالب سازمانهای اطلاعاتی اروپای غربی ترتیب یافت تا با روشهای آنان آشنائی حاصل کنند.

سپهبد بختیار تا سال ۱۳۴۰ بر سرکار بود. در این تاریخ من این شخص جاه طلب و طماع را از کار برکنار کردم، زیرا از قدرت خود برای تامین منافع شخصی استفاده می‌کرد و از توسل به روشهای خشونت آمیز امتناع نداشت. بختیار به خارج اعزام شد و در بیروت به توطئه بر ضد ایران مشغول گشت و چند سال بعد بر اثر یک سوءقصد در عراق به قتل رسید.